تبلیغات کلیکی یا تبلیغات cpc دارای یک فرمول محاسبه است:
مدل «هزینه به ازای کلیک» معیاری برای محاسبهی مخارجی است که تبلیغدهندگان برای هر کلیک روی آگهی تبلیغاتیشان میپردازند. از آنجایی که قیمتهای یک کمپین CPC ممکن است به واسطهی حجم ترافیک، تعداد رقبا و غیره در طول اجرا تغییر کند، هزینهی نهایی یک کمپین CPC را از تقسیم هزینهی کل بر تعداد کل کلیکها محاسبه میکنند. دو شیوهی متفاوت برای محاسبهی هزینهی تبلیغات به ازای کلیک وجود دارد: یکی تعیین نرخ ثابت به ازای هر کلیک، و دیگری مزایده بر اساس پیشنهاد قیمت یا Bid. در هر دو حالت تبلیغدهنده باید ارزش بالقوهای که از هر کلیک ناشی میشود را در نظر بگیرد. ارزش یاد شده به بازدیدکنندهی مورد انتظار تبلیغدهنده و عایدی کوتاهمدت و بلندمدت حاصل از این بازدید (معمولاً درآمد) بستگی خواهد داشت. مثل انواع دیگر تبلیغات، در تبلیغات CPC نیز هدفگیری حرف اول را میزند. منافع مخاطب هدف، نیت او، موقعیت جغرافیایی و روز و ساعت از جمله عواملی هستند که معمولاً در کمپینهای CPC دخالت دارند.
حال که متوجه شدیم هزینه کمپین تبلیغات کلیکی از چه طریقی محاسبه میشود بهتر است مروری بر نقاط قوت و نقات ضعف تبلیغات کلیکی نیز داشته باشیم. در ادامه به این موارد به صورت تایتل وار اشاره شده است.
نقاط قوت تبلیغات کلیکی:
- دنبال کردن آمار کلیک به شدت سرراست است؛ کاربر یا روی یک آگهی کلیک کرده یا نکرده.
- تبلیغدهنده تنها در ازای کلیکهایی که روی آگهی شده هزینه پرداخت میکند؛ یعنی بازدیدها رایگان هستند.
- ریسک هزینهی بیش از اندازه و بیبازده روی تبلیغات کاهش مییابد چرا که تنها بابت ترافیکی هزینه پرداخت میشود که در واقع به سمت سایت تبلیغدهنده هدایت شده است.
- در اغلب مواقع میتوان به صورت لحظهای هزینهی کلیک یا بودجهی کمپین تبلیغاتی را بنا به نیاز تغییر داد.
- کمپینهای CPC که به درستی طراحی و بهینهسازی شده باشند میتوانند ترافیک قابل توجهی به سمت تبلیغدهنده هدایت کنند.
- تبلیغات CPC برای کسانی که بازگشت حاصل از سرمایهگذاری (ROI) خود را دنبال می کنند میتواند مقرون به صرفهتر از CPM تمام شود
نقاط ضعف کمپین تبلیغات کلیکی:
- در تبلیغات CPC مزایدهای نظیر گوگل ادوردز بر سر ترافیک میان چند تبلیغدهنده رقابت وجود دارد. در نتیجه هزینهی تمامشدهی این مدل تبلیغات گاهی اوقات بالا میرود و برای بازیگران کوچکتر مقرون به صرفه نخواهد بود.
- از طرف دیگر نیز ممکن است ترافیکی جذب نکنید.
- کلیکهایی که به سمت تبلیغدهنده روانه میشوند لزوماً به تبدیل منجر نخواهند شد. علت این امر میتواند ضعف صفحهی فرود در متقاعد کردن بازدید کننده یا حتی کلیکهای اتفاقی باشد. با این حال صرف اینکه کلیک به مشتری تبدیل نشده به معنای این نیست که در آینده هم نخواهد شد.
- تبلیغات کلیکی هم میتواند کمی پیچیده شود و برای نتیجه گرفتن باید حتماً حواستان به کاری که انجام میدهید باشد.
منبع: رایکا
Comments
Post a Comment